Terugblik op 2011
In 2011 werden we dagelijks geconfronteerd met het fenomeen Cloud Computing. Nagenoeg iedere IT fabrikant speelt hier wel op een of andere manier op in en wilde dat laten horen ook. Zo introduceerde Apple iCloud en kwam Microsoft met Office365.
Voor een aantal organisaties is de cloud nog ver weg, voor anderen al dagelijkse realiteit. Niet dat zij al volledig gemigreerd zijn naar een public cloud gedachte, maar simpelweg omdat een van hun applicatieleveranciers op die manier levert.
Ook werd de tablet en smartphone zakelijk meer en meer geaccepteerd en is gebleken dat het zeker geen vervanger is voor de notebook maar eerder een extra device. Een extra device dat voor de ICT afdeling weer een extra beheeruitdaging met zich mee brengt.
Gebruiker = klant & bepaalt
Gebruiker = klant & bepaalt lijkt een wiskundige formule, maar is een les die we geleerd hebben. Wat we in ieder geval hebben geleerd is dat de eindgebruiker meer en meer bepalend is voor het IT landschap. Als IT afdeling is het steeds lastiger om standaarden voor te schrijven aan de interne en externe klant. Waar je in het verleden nog kon aangeven dat je een bepaalde applicatie niet kon of wilde ondersteunen of dat de implementatietijd meerdere maanden in beslag gaat nemen, zal de gebruiker deze simpelweg als een cloudapplicatie afnemen. Implementatie is snel, kinderlijk eenvoudig en dus is de kennis van de eigen ICT afdeling is niet nodig om een en ander werkend te krijgen.
Ook het voorschrijven van de te gebruiken devices wordt alsmaar lastiger. Zeker de zogenaamde generatie Y; de millenials die na 1980 zijn geboren en opgegroeid met ICT, kunnen niet worden veroordeelt tot een dichtgetimmerde WindowsXP desktop. Zij zijn op IT gebied behoorlijk “selfsupporting” en verwachten dan ook een bepaalde mate van vrijheid. Ze nemen hun werk daardoor ook overal mee naar toe. Dat geldt ook voor de toegang tot Wi-Fi. Het is aan ons, ICT-ers, om op deze ontwikkeling in te spelen. Doen we dat niet dan zullen zij hun eigen weg volgen, denk hierbij aan het delen van informatie middels Dropbox (cloud!), of het aanschaffen van eigen tools (apps) om hun dagelijkse werk te vereenvoudigen en dus te automatiseren. Dat alles doen ze bij voorkeur op hun “eigen” devices. Ik schrijf bewust devices, want onze eindgebruiker gebruikt tenminste twee devices. Het eerste device is de traditionele (mobiele) werkplek, waarbij de smartphone een goede tweede is. Wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich. Waar vroeger grote industriële bedrijven bepaalden wat goed was voor de consument, bepaalt de consument vandaag de dag wat zij nodig heeft. Al met al de Consumerization of IT.
2012
Hot topics voor 2012 volgens De Ictivity Groep:
- verdere opmars van de zakelijke tablet en daarmee mobile device management
- integratie van diverse communicatietechnieken middels Unified Communications
- BYOD/COYD, Bring/Choose your own device
- Consolidatie van systemen en applicaties, complexiteit eruit
- Co-sourcing, 24×7 IT beheer in combinatie eigen afdeling en partner
- Selectieve groei van cloud computing
Benieuwd wat de visie van De Ictivity Groep is op deze items?
wilbert.van.beek@ictivity.nl
www.linkedin.com/in/wilbertvanbeek