De arbeidsmarkt kent momenteel ongekende krapte. Met 121 openstaande vacatures op 100 werkzoekenden in het derde kwartaal van 2022, zijn er op alle fronten handen tekort. Ook het invullen van ICT-vacatures is de afgelopen jaren een grotere uitdaging geworden. Zo is het aantal openstaande vacatures voor ICT-beroepen in 2022 met 34 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De teller staat momenteel op 35.000 open plekken, met name voor hoogopgeleide ICT’ers om (zeer) complexe en specialistische taken uit te voeren. Aanbieders van IT-detachering springen gewillig in dit gat. En met succes, steeds vaker zien organisaties het inhuren van (tijdelijke) ICT’ers als oplossing voor het invullen van hun vaak specialistische ICT-vacatures. Maar wat zijn precies de voordelen van detachering? We zetten het in deze blog op een rijtje.
1. Flexibiliteit
Ziekte, vakantie, uitdiensttreding, grote interne projecten, zwangerschaps- of ouderschapsverlof; het zijn allemaal redenen waarom een ICT-afdeling in korte tijd minder goed bezet kan zijn. Om de continuïteit van de ICT-diensten binnen een organisatie te waarborgen, is het inschakelen van flexibele arbeidskrachten vaak de enige geschikte oplossing. Zeker met de huidige arbeidsmarktkrapte. Schuiven met uren en taken van bestaande medewerkers om de primaire processen op te vangen, lost dikwijls maar een deel van het probleem op. Langetermijnprojecten of strategische plannen worden in dat geval op de lange baan geschoven ten faveure van de acute problemen. Het is haast overbodig te melden dat dit niet gunstig is voor de organisatie of de medewerkerstevredenheid.
2. Kennisniveau
In een brede ICT-omgeving is het nagenoeg onmogelijk om op alle gebieden up-to-date te zijn. Met de inhuur van ICT-specialisten kun je specifieke kennis in huis halen. Een allround beheerder binnen een organisatie – hoe goed ze vaak ook zijn – is vrijwel nooit een specialist. Met IT-detachering krijg je een expert in huis op een bepaald kennisgebied, zoals infrastructuur, netwerk of security. Dit kan op project- of detacheringsbasis zijn om bijvoorbeeld een migratieproces te begeleiden of bestaande processen te optimaliseren. Bijkomend voordeel: de certificering en scholing voor deze specialisten komt voor rekening van de detacheerder. Die zorgt dat alle experts over de benodigde papieren beschikken en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de voordelen op het gebied van kennis en kunde die deze medewerkers meebrengen vanuit hun netwerk aan (oud)collega’s.
3. Minder risico’s
Het aantrekken van nieuwe werknemers is geen gemakkelijke klus. De markt voor IT-personeel is zeer krap en bovendien kleven er (financiële) risico’s aan het in dienst nemen van nieuwe medewerkers. Denk aan de kosten voor selectie en inwerken bij een snel vertrek van de nieuwe collega. Daarnaast gebruiken organisaties tegenwoordig een afrekenmethode op het aantal ‘fte’s’ of de ‘head count’. Bij detachering telt de inhuur van personeel vaak niet mee bij deze berekeningen. Daarnaast kun je als organisatie een wensenlijstje aangeven. Zo hoef je niet zelf op zoek naar die virtualisatie-specialist of IT security-expert. Bij een mismatch is het bovendien een stuk gemakkelijker om van een gedetacheerde medewerker afscheid te nemen, dan van een collega in loondienst.
Of je als organisatie nu op zoek bent naar een briljante nerd voor een technisch ingewikkeld project of juist naar een bruggenbouwer tussen business en ICT, met de inhuur van ICT-personeel kun je op korte termijn alle kanten op. Meer weten over de inhuur van ICT-werknemers? Neem gerust contact op.
Terug naar overzicht