Een tijd geleden zat ik om tafel met een van onze relaties die haar klanten beter wilde bedienen. Als toeleverancier had deze organisatie haar pijlen gericht op een app waarmee de afnemers eenvoudig kunnen bestellen. Handig, want dan kan de afnemer exact zien hoeveel hij de vorige keer bestelde, wanneer dit gebeurde en het proces eenvoudig herhalen. Onze relatie had het gevoel een ontzettende stap te hebben gemaakt op het gebied van innovatie. Logisch ook – het bedrijf ging van een telefonisch bestelproces naar volledige digitalisering. Maar als we kijken naar het grotere geheel en de huidige technologische stand van zaken in de wereld, zijn we toch al veel verder?
Het bedrijf naar een volgend niveau tillen middels innovatie is voor velen een uitdaging. Vaak denken mensen nog teveel in de oude gang van zaken en gaan ze stapje voor stapje op weg door een onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden te digitaliseren. Dat is niet innoveren, dat is hetzelfde werk op een iets andere manier doen. Eigenlijk een beetje oude wijn in nieuwe zakken. Het vormt in beginsel een goede tussenfase, maar om daadwerkelijk te innoveren is het nodig écht de volgende stap te zetten met IT. Alleen zo kun je een extra service bieden en houd je klanten op de lange termijn tevreden.
De next step met IT
Rapporteren is terugkijken, maar waarom niet vooruitkijken? Organisaties hebben ontzettend veel informatie tot hun beschikking waar ze van alles mee kunnen. Maar met die enorme hoeveelheid data is het logisch dat ze door de bomen het bos niet meer zien en kansen laten liggen. Ze denken wel aan IT, maar blijven op een basisniveau hangen door zich af te vragen hoe ze technologie kunnen gebruiken om huidige processen eenvoudiger te maken. In plaats daarvan moet de vraag zijn: hoe kunnen we IT inzetten om ons verder te ontwikkelen, om ons te onderscheiden van de concurrent, om de klant extra service te bieden? Oftewel: hoe kunnen we met IT tien stappen vooruit zetten?
Denk aan een autodealer waarvan auto’s om de zoveel kilometer naar de garage moeten voor een beurt. Volgens de checklist die de monteur afwerkt zijn de remschijven aan de beurt. Na inspectie blijkt dat deze nog 2000 kilometer mee kunnen, terwijl die van de buurman met dezelfde auto 2000 kilometer geleden al vervangen hadden moeten worden. Toch worden ze allebei op hetzelfde moment verwisseld. Dit moet efficiënter kunnen, toch? Door te benchmarken en een slim dashboard te ontwikkelen dat bijvoorbeeld aangeeft dat een bestuurder door eerder remmen en voorzichtiger rijden geld kan besparen, wordt onderhoud veel betaalbaarder. Door te innoveren via slimme IT brengt de autodealer zijn dienstverlening naar een hoger niveau en waarborgt hij de klantrelatie op de lange termijn.
Innoveren in andere sferen
Uit mijn ervaring blijkt dat innoveren lang niet altijd lukt als je het steeds met dezelfde mensen vanuit dezelfde invalshoek doet. Het gevaar is dan namelijk dat er alleen gedacht wordt vanuit het probleem dat er vandaag ligt. Organiseer eens een inspiratiesessie met externe deelnemers, bijvoorbeeld klanten, studenten, en toeleveranciers. Zij zijn vaak in staat met een frisse blik naar kansen te kijken. Dit is ook hoe het in de hogere lagen in organisaties gaat: wil het MT tot andere inzichten komen en een nieuw jaarplan opstellen dan wordt er vaak een externe moderator bij betrokken. Waarom doen we dit dan niet als het om IT gaat?
5 stappen voor succesvolle innovatie
Hoewel de digitale vooruitgang in iedere organisatie anders zal verlopen, bestaan er een aantal stappen die voor elke organisatie van toepassing zijn willen zij succesvol innoveren. Hieronder heb ik ze op een rijtje gezet:
- Innovatie(ambitie) hoort op de agenda van het directie/management team
- Betrek personen van buiten de eigen afdeling/organisatie
- Leer van andere organisaties en wissel ideeën uit
- Maak ideeën tastbaar en blijf niet hangen in hoog-over-concepten
- Last but not least: wees niet teleurgesteld als ideeën sneuvelen, slechts enkele komen tot uitvoer
Om daadwerkelijk te innoveren is het dus nodig af te stappen van oude denkwijzen en open te staan voor nieuwe inbreng. Veel bedrijven worden opgeslokt in de waan van de dag en creëren een simpele applicatie met het idee geïnnoveerd te hebben. Het is noodzakelijk daar scherpte in aan te brengen. Door bovenstaande stappen te volgen voorkom je een gevalletje oude wijn in nieuwe zakken en ga je van digitaliseren naar innoveren.
Wilbert van Beek
commercieel directeur