Zelfrijdende auto’s, smartwatches en slimme thermostaten… als consument zijn we er ondertussen aan gewend. Maar ook in de industrie worden de technologieën die ten grondslag liggen aan deze slimme producten ingezet onder de noemer smart industry. Door producten, machines en mensen aan elkaar te koppelen en nieuwe productietechnologie in te zetten ontstaan ontzettend veel kansen en versterken bedrijven hun concurrentiepositie. Veel productiebedrijven ontbreekt het echter aan een cruciale bouwsteen: een goede samenwerking tussen IT en IA (industriële automatisering). Waarom deze afdelingen de samenwerking juist moeten opzoeken, leg ik je graag uit.
De IT-afdeling versus de IA-afdeling
Op de afdeling industriële automatisering ligt de focus vooral op continuïteit: het primaire proces moet doorgaan. Zo werkt men vaak buiten kantoortijden door om systemen te testen of onderhoud te verrichten. 24 uur per dag en zeven dagen per week staat iedereen paraat om de productie te laten draaien. Binnen de IT-afdeling ligt de focus juist meer op de betrouwbaarheid van informatie. Hier houdt men zich bezig met het bewaken van de processen binnen de organisatie. Met de komst van smart industry vindt bij zowel de IT- als de IA-afdeling een verschuiving van de focus plaats. Maar omdat beide afdelingen al jaren op hun eigen eiland zitten, zorgt dat vaak voor een botsing tussen de werelden van IT en IA.
De integratie van IT en IA
Het “smart” maken van de industrie zorgt ervoor dat informatie van zelfstandige installaties slim wordt gekoppeld via netwerken en het internet. Zo wordt deze informatie bijvoorbeeld beschikbaar voor het management om snel optimalisaties door te kunnen voeren. Om dit te realiseren wordt informatie vanuit de industriële automatisering steeds meer gebruikt binnen de processen van de organisatie, waardoor de betrouwbaarheid van informatie essentieel wordt – iets waar de IT-afdeling over gaat. Ook past de IA-afdeling steeds vaker technieken vanuit IT toe voor bijvoorbeeld het testen van systemen en het ontwikkelen van software. Daarbij maakt de IA-afdeling in toenemende mate gebruik van IT voor security-, netwerk- en cloudtechnologie. Met zaken als de AVG, IoT, Big Data en allerlei opkomende, nieuwe technologieën, zal deze trend in de toekomst alleen maar toenemen.
Elk bedrijf is anders, dus er bestaan helaas geen kant-en-klare oplossingen voor het organiseren van de samenwerking tussen IT en IA. Wel is duidelijk dat bedrijven waar beide afdelingen de samenwerking opzoeken en van elkaar leren, grotere en snellere stappen zetten in hun digitale vooruitgang. Waar staat jouw organisatie?
Dominique Frison
Account Manager