Wist je dat acht op de tien zorginstellingen een sociaal intranet gebruiken om medewerkers betrokken en geïnformeerd te houden? Dat klinkt veelbelovend, maar helaas gebruikt slechts de helft van de zorgmedewerkers het intranet dagelijks. Waarom? Omdat het vaak aan twee dingen ontbreekt: vindbaarheid en relevantie. In deze blog vertel ik je hoe deze twee belangrijke ingrediënten goed kunnen worden toegepast voor een effectief sociaal intranet.

Vindbaarheid: maak het makkelijk 

Zorgmedewerkers hebben het druk en willen snel bij hun informatie kunnen. Als je hen vraagt om weer een nieuwe app of platform te leren, haken ze snel af. De truc is om ervoor te zorgen dat alle belangrijke informatie op één plek staat die ze al gebruiken. Denk aan integratie met de digitale werkplek die ze kennen, zoals het elektronisch cliëntendossier. Zo hoeven ze niet te zoeken en vinden ze de info precies daar waar ze al zijn. Door alles centraal te houden op één platform, blijft het overzichtelijk en hoeven medewerkers niet door tientallen kanalen te bladeren.  

Relevantie: maak het persoonlijk 

Als je iemands aandacht hebt, is het belangrijk dat de inhoud die ze zien relevant is. Niemand zit te wachten op een bericht over taart op een andere verdieping in het gebouw als het niet voor hen bedoeld is. Zorg ervoor dat medewerkers alleen de informatie krijgen die voor hen belangrijk is, afgestemd op hun functie of locatie. Dit maakt de ervaring persoonlijker en zinvoller. Organisaties moeten goed nadenken over content op basis van context, zoals functie of locatie. Geef medewerkers de mogelijkheid om zelf te kiezen welke updates ze willen ontvangen door hen kanalen aan te bieden waar ze zich op kunnen abonneren. Zo blijven ze betrokken bij wat voor hen belangrijk is.  

Geen zijroutes: blijf op het hoofdpad 

Dat het intranet toegankelijk en relevant moet zijn, laat zien dat simpelweg een intranet lanceren en informatie plaatsen geen garantie is voor succes. Het vergt een duidelijke communicatiestrategie. Denk goed na over je doelgroepen binnen de organisatie. Hoe bereik je hen en wat willen ze eigenlijk lezen? 

Slechts een kwart van de zorgmedewerkers ziet het intranet bijvoorbeeld als een manier om met collega’s in contact te komen. Een community- of chatfunctionaliteit is dan misschien niet nodig. Door met een helikopterview naar de verwachtingen van medewerkers te kijken, zorg je dat het sociaal intranet aansluit bij hun wensen. Het is belangrijk om je collega’s te kennen en te begrijpen wat ze nodig hebben, en je communicatiestrategie daarop af te stemmen. Kies zorgvuldig welke kanalen je gebruikt voor verschillende soorten informatie en wees consistent. Vermijd het verspreiden van belangrijke updates via meerdere kanalen zoals e-mail of WhatsApp. Dit voorkomt versnippering van informatie en zorgt voor duidelijkheid en efficiëntie.  

Sociaal intranet, tot slot 

Een sociaal intranet kan een goede manier zijn om zorgmedewerkers betrokken, geïnformeerd en gemotiveerd te houden. Maar het moet wel goed worden uitgevoerd. Met vindbaarheid en relevantie als ingrediënten, en door te luisteren naar wat medewerkers nodig hebben, maak je het intranet een succes voor iedereen. 

Meer weten over werken in de zorg en het gebruik van een sociaal intranet? Download dan nu ons onderzoeksrapport.

Terug naar overzicht