Het begon ooit als een pragmatisch middel om de continuïteit van ICT te waarborgen. Ondertussen evolueert het naar een strategisch partnership om de digitale transformatie te ondersteunen. Ik heb het hier over het uitbesteden van ICT-diensten. Ik zie dat onze klanten ons steeds meer uitdagen om het maximale uit ICT te halen. De vraag hoe ICT kan bijdragen aan strategische doelstellingen is aan de orde van de dag. Dat vraagt om een nieuwe manier van betrokkenheid. Onze relatie met onze klanten verandert steeds meer naar co-sourcing – een model waarin bedrijven en dienstverleners op gelijkwaardig niveau samenwerken. In deze blog neem ik je mee in de ontwikkelingen op het gebied van ICT-uitbesteding en onze veranderende rol als Managed Service Provider (MSP).   

Van tijdperk delegatie…

De eerste generatie organisaties die er voor kozen om ICT uit te besteden, de pioniers van tien tot twintig jaar geleden, gingen met een vrij klassieke vraag op zoek naar een service provider. Ze zagen de complexiteit van IT toenemen en kwamen tot de conclusie dat het onmogelijk was om 24×7 IT beheer én innovatie binnen de eigen organisatie te organiseren. Ook werden de financiële voordelen van uitbesteden steeds duidelijker en kregen bedrijven een steeds sterkere behoefte om te focussen op de core van het bedrijf in plaats van ICT. Voor ons was de samenwerking gebaseerd op standaarden en efficiënt proactief beheer, waarin we met name zorgden dat de klant ongestoord zijn werk kon blijven doen.   

… naar samenwerking op strategisch niveau

Tegenwoordig draait ICT-uitbesteding niet alleen om kostenreductie en kennisborging, maar om het benutten van technologie als de motor voor strategische groei. Organisaties zijn zich meer bewust van het feit dat ze externe partners nodig hebben om sneller te innoveren, concurrerender te worden en sneller in te spelen op marktkansen. Het gevolg? Het traditionele outsourcingmodel is niet meer voldoende. De nieuwe generatie ICT-uitbesteders wil niet simpelweg taken uitbesteden, maar eist een partner die hen ondersteunt in het behalen van bedrijfsdoelstellingen.   

Nieuwe doelgroep, nieuwe taal

Voor ons betekent deze verschuiving dat we aan tafel zitten met besluitvormers die verder kijken dan de traditionele IT-afdeling. Waar we vroeger voornamelijk met IT-managers samenwerkten, betrekken we nu ook steeds vaker de HR- of marketingafdeling en het hoger management. Zij zien de strategische waarde van technologie en begrijpen dat digitale transformatie een integraal onderdeel is om hun doelstellingen te behalen. Mede dankzij deze gesprekken worden we niet alleen een technologiepartner, maar een belangrijke adviseur die helpt om digitale kansen te vertalen naar tastbare bedrijfsresultaten.   

Eigenlijk betekent dit dat we ook een andere taal moeten spreken: we hebben het niet meer over SLA’s of XLA’s maar over groei, hoge arbeidsproductiviteit en adoptie. Van bits en bites in het verleden naar het uitdagen op het  proces, mens en techniek. Ik durf dan ook rustig te stellen dat ook onze eigen organisatie is getransformeerd van een ‘server-installateur’ van 25 jaar geleden naar een services integrator anno 2025. Onze consultants zijn in staat om daadwerkelijk onze relaties te challengen en weten te adviseren en overtuigen op strategisch niveau.   

Een nieuwe fase voor zowel onze relaties als onze Ictivianen; iedere dag leren we meer over wat onze klanten écht beweegt en hoe wij onze onderscheidende rol kunnen pakken met onze dienstverlening. We willen als services integrator van maximale waarde zijn voor onze relaties en tegelijkertijd dicht bij onze kernwaarden blijven.  

Gezamenlijk groeien met co-sourcing

Ik ben ervan overtuigd dat de verschuiving naar co-sourcing een kans is om echt verschil te maken in de manier waarop organisaties technologie omarmen. Het gaat niet langer alleen om het leveren van oplossingen, maar om het gezamenlijk ontwikkelen van strategieën die bedrijven in staat stellen om te innoveren en te groeien. Deze digitale transformatie heeft geen eindpunt. Het is een continu proces. Het is daarom aan ons, als strategische services integrator, om organisaties te begeleiden naar hun volgende digitale volwassenheidsniveau.  

Terug naar overzicht