De IT dienstverleners en ICT infrastructuur specialisten die rondom de kantoorautomatisering van organisaties opereren, roepen vaak dat ze zo innovatief zijn. Een interessante stellingname om eens nader op in te zoomen. Het is een feit dat de kantoor werkplek in een razend tempo verandert, maar is dit nu echt innovatief? Een aantal jaren geleden werden gebruikers nog voorzien met een vaste pc of thin client met daarop een dichtgespijkerde virtuele desktop uit het eigen datacenter. Voorheen werd er door de het in stand houden van de gebruikelijke cyclische investeringen in ICT infrastructuren jarenlang vastgehouden aan deze standaard desktop concepten. Een werkplek kon er soms wel 5 of 6 jaar lang exact hetzelfde uitzien. Een model wat al een hele tijd, mede door de komst van de cloud en saas toepassingen, niet meer houdbaar is en waarmee de voordelen van afrekenen voor gebruik en flexibel op- en afschalen niet mogelijk zijn. Medewerkers van organisaties vereisen bovendien gemak, flexibiliteit, vrijheid en mobiliteit. Op een intuïtieve manier op ieder apparaat veilig en snel toegang verkrijgen tot je data en applicaties is de norm geworden. Bedrijven die hier nog niet zijn, moeten binnen afzienbare tijd die stap gaan maken. Het is bijvoorbeeld niet de vraag of je naar een cloudtoepassing zoals Office 365 gaat, maar juist wanneer deze stap wordt gezet.
Dat de werkomgeving van medewerkers een nieuw fris jasje krijgt met een online portaal heeft met innovatie nog weinig van doen. Zelfs niet als daarbij mooie communicatie middelen en een “social” aspect aan worden toegevoegd. Het is een noodzakelijke hygiënefactor geworden, welke gebruikers in staat stelt om effectief haar of zijn werk te doen. Zaken als eenmalig inloggen waarna automatisch toegang wordt verschaft tot meerdere applicaties dient een vanzelfsprekendheid te zijn. Het veilig werken met encryptie en tweeweg authenticatie is in deze tijd niet meer weg te denken. ICT dienstverleners die dit soort diensten als de ‘Managed Online Workspace’ aanbieden, voeren nieuwe functies en features vanzelf door. Althans, dat zouden ze moeten doen. Net zoals Facebook dat bijvoorbeeld al jaren doet en wat binnen Office 365 ook een standaard werkwijze van Microsoft is geworden. Maar nog steeds hebben we het hier niet over innovatie. Wat hier wel wordt geboden is tijd en ruimte om te besteden aan innovaties die dicht tegen het eigen DNA en core business aanzitten. IT afdelingen hoeven zich namelijk geen zorgen meer te maken over de basis IT voorzieningen naar gebruikers. Die zijn namelijk met de cloud applicaties, een digitale werkplek en Office 365 mogelijkheden altijd bij de tijd.
Bij vernieuwen vervang je het datacenter door nieuwe apparatuur en software, bij innoveren kijk je naar het businessmodel. Dat is niet de infrastructuur, maar bijvoorbeeld transport en logistiek of gezondheidszorg. Zorginstellingen kunnen aan de slag met e-health toepassingen gekoppeld aan het ECD en ziekenhuizen voorzien afdelingen met 3D-printers voor kunstheupen. Financiële instellingen steken energie in procesinnovatie en optimalisatie en industriële organisatie zetten IoT in om haar assets beter in kaart te brengen. Echte innovatieve organisaties gebruiken zelfs disruptive oplossingen, die het businessmodel van haar organisatie verbetert of zelfs helemaal verandert. De nieuwe generatie it’ers staat daarmee ook veel dichter bij de business en de gebruikte applicaties dan de traditionele it’er. Met het uitbesteden van de reguliere beheertaken naar een IT dienstverlener neemt deze transitie zelfs een enorme vlucht. Taken van de IT afdeling veranderen richting demand, regie en contractbeheer. En creëren dus tijd, ruimte en focus voor gewenste en misschien wel noodzakelijke innovaties voor de digitale vooruitgang.
Reno van der Looij
Sales Manager
Deze blog verscheen eerder op Outsourcing Hub.
Terug naar overzicht