Tijdens het seminar “Voorwaarden voor een succesvol uitbesteding” van 25 maart j.l. bleek dat de aanwezigen een grote behoefte hebben aan meer handvatten om van het uitbesteden van ICT en ICT beheer een succes te maken. Dat bleek uit de discussie en vragen over de onderwerpen: transitie naar beheer, menselijke factoren in IT transities en regie- en demand management.
Service Consultant Jurian Burgers gaf inzicht in het belang van een goede voorbereiding en uitvoering bij de transitie naar extern beheer. Hij ging hierbij vooral in op het transitie raamwerk, de impact van een transitie en de vertaling naar praktische cases. Bij het transitie raamwerk start het met de voorbereiding “Welke sourcingsstrategie past het beste bij onze organisatie?”. En tijdens de transitie zelf om het loslaten (vooral voor de ICT-afdeling), de overdracht en de transformatie. Het aanwezige publiek kreeg helder inzicht in praktisch toepasbare modellen. Voorbeelden hiervan zijn het 6-sporen model bij de transitie en het koppelvlak-model bij de behandeling van de impact.
Aansluitend op Jurian’s presentatie geeft René Voortwist de toehoorders inzicht in de menselijke factor bij uitbesteding van taken. In nagenoeg elk uitbestedingstraject staat het onderwerp “personeel” hoog op de agenda. Niet verwonderlijk aangezien er nogal wat van af hangt. Niet zelden omdat het succes van de transitie wordt beinvloed door het (nog) aanwezige ICT personeel.
Na de pauze nam regie- en demandspecialist Koos Overbeeke het woord. Koos neemt ons mee in de historie van regie- en demand management. Hoe het is ontstaan, hoe het nu wordt ingezet en waarom het een blijver is. Sterker nog. Aan het einde van zijn betoog is duidelijk dat demand management inmiddels een rol is die niet meer is weg te denken. Tenminste, als je een blijvend succes nastreeft bij het uitbesteden van IT. En wie doet dan niet?
Koos schetst een beeld van de sturingsmechanismen die bestaan bij het uitbesteden. Afhankelijk van de manier waarop ICT gestuurd wordt: budget, contract & SLA of juist business gestuurd. En het wordt de aanwezigen duidelijk dat een aparte demand management functie binnen een organisatie niet altijd noodzakelijk is. Je kunt dit ook prima uitbesteden, mits de componenten Governance en Business Systems Thinking (processen, organisatie, prestatie- en resultaateisen) intern worden belegd.
Wilt u meer weten over dit seminar of bent u geinteresseerd in één van de genoemde onderwerpen, neem dan contact met ons op.
Terug naar overzicht