Havenbedrijf Amsterdam

Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een digitale haven

icoon Bouw Infra
Bedrijven
7000
jaarlijks bezoek aan schepen

Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een digitale haven in een digitale wereld

Onlangs maakte Havenbedrijf Amsterdam – samen met Ictivity – een volledige overstap naar de cloud. Een stap die niet alleen resulteert in meer flexibiliteit en meer schaalbaarheid. Dit legt de basis voor ontwikkelingen zoals Big Data en IoT en maakt daarmee de organisatie toekomstbestendig.

Het eigen datacenter van Havenbedrijf Amsterdam was aan vervanging toe. Dit werd gezien als het moment om naar de toekomst te kijken. “We wilden het datacenter niet meer in huis hebben”, aldus John Engels, hoofd IT Operatie. “Tegelijk zijn we bezig met zaken als Big Data en IoT. Denk aan drones die surveilleren in de haven, of sensoren op meerpalen die aangeven wanneer ze aan vervanging toe zijn. Of slimme kades, die registreren wanneer een schip gelost is en het volgende schip kan aanmeren. Het leidt tot meer efficiency en minder uitstoot en vervuiling. Voorwaarde voor deze nieuwe ontwikkelingen is dat je snel kunt schakelen. Met onze stap naar de cloud kunnen we veel beter faciliteren, sneller acteren. We hebben een grote stap gezet om als haven te kunnen digitaliseren. En groeien.”

Circa 380 mensen telt Havenbedrijf Amsterdam. De organisatie kent een commerciële en een publieke tak. De publieke tak, de Divisie Havenmeester, richt zich op veiligheid in en om het water en bedient de sluizen in IJmuiden, een 24-uurs dienst. De commerciële tak faciliteert om de haven zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk aan optimalisatie van de dienstverlening en het vestigingsklimaat voor bedrijven in de havenregio. Daarbij richten we ons op bestaande klanten, het aantrekken van nieuwe ladingstromen en vestigingen, en op marketing en promotie. Daarnaast behoort aanleg en onderhoud van de infrastructuur tot de taken. Dit kan variëren van het plaatsen van sensoren op de parkeerplaats die vrachtwagenchauffeurs helpen snel een goede plek te vinden, tot de aanleg van fietspaden.

Cloud first

Een early adopter is het havenbedrijf niet, wel een early follower. Engels: “Participeren in bètaprogramma’s en eerste releases gaat ons te ver, maar we willen wel vooroplopen in de ontwikkelingen. We zijn hard op weg een digitale haven in een digitale wereld te worden.” En dat met een relatief kleine IT-afdeling, waarvan zeven medewerkers verantwoordelijk zijn voor de operatie. De kantoorautomatisering omvat onder meer de hele Office-omgeving, Exact en een HR-systeem. Maar bijvoorbeeld ook allerlei sectorspecifieke systemen die van buitenaf komen, zoals een met Rotterdam gedeeld havenmanagementsysteem.

Cloud first, zo luidt de strategie in Amsterdam. Niet de hardware hebben, wel de benefits ervan. Engels: “Het gaat om de data en wat je daarmee doet. Met eigen servers ga je het niet redden. Dan blijf je kopen en afstoten, en ben je totaal niet flexibel. Dus is de stap richting de wendbaarheid van de cloud een logische.”

Havenbedrijf Amsterdam

Microsoft Azure-cloud

De vervolgvraag luidt dan: wanneer ga je over? Voor Havenbedrijf Amsterdam was die keuze niet moeilijk: al het ‘ijzer’ zat aan het einde van de levensduur of ertegenaan. Niet alleen de serveromgeving, maar ook de voorzieningen in de computerruimte. Men keek dus tegen een investering aan – hét moment om de businesscase te maken en de markt te polsen. Na een grondige analyse en een proces van trechteren kwam het havenbedrijf uit bij de Microsoft Azure-cloud. Niet heel verrassend, merkt Engels op. “Qua softwareontwikkeling en serveromgeving zaten we al in de Microsoft-hoek. Onze eigen kennis en kunde is sterk geënt op de Microsoft-producten.”

Dat Ictivity als begeleidend partner werd gekozen, kwam simpelweg doordat zij het hoogste scoorden op het geheel van factoren, waaronder oplossing en aanpak, prijs, kennis van de bestaande KA- en serveromgeving, beschikbaarheid van mensen. Bovendien was Ictivity al een leverancier van het havenbedrijf. “En, een leverancier waar we goede ervaringen mee hadden”, betoogt Engels. “Maar positieve ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. We hebben alle partijen dan ook dezelfde kans gegeven.”

Wat was doorslaggevend voor de keuze van Ictivity? “Zij zagen heel goed welke issues wij in onze omgeving en operationele werkplekken konden verwachten. Ictivity begreep goed waar wij naartoe wilden en mogelijk tegenaan zouden lopen. Ze snapten dat we een organisatie zijn met een 24/7 dienstverlening en dat daarom alles perfect geregeld moet worden. Dat geeft je als opdrachtgever een safe gevoel.”

Ictivity zag heel goed welke issues wij in onze omgeving en operationele werkplekken konden verwachten. –  John Engels, hoofd IT Operatie Havenbedrijf Amsterdam

Regietaken

De eisen die Havenbedrijf Amsterdam stelde aan de migratie waren fors. Onder meer een verbeterde performance, een korte doorlooptijd van vier maanden (Engels: “Korter heb ik nog nooit meegemaakt.”) en een scherp gestelde minimale downtime. Bovendien werd van Ictivity de nodige flexibiliteit gevraagd. Engels: “Zo was het weer van grote invloed op de activiteiten. Bij mist bijvoorbeeld hebben schepen met de verrekijker geen zicht en kan het systeem van de verkeersleiding niet worden uitgeschakeld. Dan moest de migratie dus worden uitgesteld.”

Een groot deel van de software is via lift and shift zo snel mogelijk overgezet in de Microsoft-cloud. Niet voor alle functionaliteit is dat mogelijk: een database-server bijvoorbeeld kun je niet zomaar overzetten; die moet opnieuw worden opgebouwd. “Platform-as-a-Service is de oplossing voor de database-kant waar we naartoe willen. Waar mogelijk gaan we zo min mogelijk zelf onderhouden. In principe mikken we op een steeds verdere uitbesteding, richting SaaS. Voor de systeembeheerders betekent dit dat ze geen fysieke servers meer hoeven te installeren. Hun taken gaan meer naar softwarematig serverbeheer. We nemen ze mee richting regietaken en scholen ze daar ook in. Daar staan ze voor open, want ze beseffen dat dit de toekomst is.”

Benefits

Flexibiliteit, schaalbaarheid en stabiliteit zijn de voordelen die de organisatie als gevolg van de cloud-gang ervaart, weet Engels. “Krijgen we een vraag om een server, dan hebben we die binnen een paar uur draaiend. Vroeger moesten we in het ergste geval hardware bijbestellen; dat kostte weken. Maar ook: als de extra functionaliteit niet blijkt te zijn wat je nodig hebt, zet je hem gewoon weer uit. Je schakelt op en af op basis van je behoefte. En je betaalt voor gebruik, niet voor bezit.”

“Azure heeft ook meer te bieden qua stabiliteit, bandbreedte en redundantie. Maar ook zoiets als IT security is beter geregeld. Microsoft bewaakt zijn platform met meer mensen dan wij bij het havenbedrijf in dienst hebben. Zo simpel is het. Bovendien, IT wordt zo complex, dat ik mijn mensen nooit adequaat geschoold kan krijgen op alle benodigde facetten. Als je met name repeterende taken kunt uitbesteden, wordt het werk ook nog eens leuker.”