Van der Velden met cloudreis op weg naar innovatief rioleringsbeheer

icoon Bouw Infra
Bouw en Infra
550
medewerkers

Van der Velden met cloudreis op weg naar innovatief rioleringsbeheer

Van der Velden is de grootste rioleringsorganisatie in Nederland. Het Brabantse familiebedrijf heeft alle facetten op rioleringsgebied in huis: van ontstoppen, reinigen en inspecties, tot aan renoveren, afvalwaterinzameling, -verwerking en vernieuwing. Met inmiddels een derde generatie aan het roer en zo’n 550 medewerkers verdeeld over zeventien vestigingen, is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider in de rioleringsbranche. Het bedient met landelijke dekking onder andere (semi)overheden, woningcorporaties, bedrijfsleven en industrie, zorginstellingen, vastgoedbeheerders en particulieren.

IT speelt een aanzienlijke rol in de bedrijfsvoering van Van der Velden. “We zijn een dienstverlenende organisatie waarbij kwaliteit hoog in het vaandel staat”, licht Twan van de Westerlo, ICT-directeur bij Van der Velden, toe. “Onze vakmensen zijn hierin ontzettend belangrijk: zij lossen de problemen op maar proberen ze ook te voorkomen. Dat doen we het liefst met zo min mogelijk impact op de omgeving. Dat maakt IT en technologie steeds crucialer. Met behulp van moderne technologie renoveren we bijvoorbeeld rioleringen zonder graaf-, hak- of breekwerk en rioolinspecties doen we onder andere met drones. Dit betekent dat het apparaat achter onze vakmensen, het kantoor, steeds digitaler wordt.” Het bedrijf richtte daarom een IT-omgeving in met een twin datacenter opzet. Deze omgeving was inmiddels verouderd, daarom klopte het bedrijf bij Ictivity aan.

Gebruikers centraal

De twin datacenters van Van der Velden met eigen opslag, apparatuur en servers, moesten vernieuwd worden. “Dit wilden we niet opnieuw met eigen apparatuur opzetten”, licht Twan toe. “Om een betrouwbare, kwalitatieve en moderne partner te zijn voor onze opdrachtgevers, moet je een IT-infrastructuur hebben die hier geschikt voor is. Zo willen we nieuwe ontwikkelingen snel adopteren en inzetten voor onze klanten. Daarom wilden we naar de cloud.” Hier werd een groot project voor opgestart, waar verschillende partijen bij aanhaakten als kandidaten voor de projectuitvoering.

Dat Ictivity deze opdracht binnensleepte, had alles te maken met hun denkwijze. “Wat ons aanspreekt is dat Ictivity denkt vanuit de gebruiker”, vertelt Twan. “Dat is ook onze visie: de gebruiker centraal stellen en vanuit daar werken en inrichten. Daarnaast was ook het vertrouwen dat we opbouwden tijdens de gesprekken doorslaggevend, evenals de kennis die Ictivity in huis heeft en hoe ze organisatorisch werken. Ictivity past het best bij ons én wij bij hen.”

Wat me aansprak, is dat Ictivity echt denkt vanuit de gebruiker. De gebruiker altijd centraal stellen is ook onze visie. – Twan van de Westerlo, ICT-directeur bij Van der Velden

Touwtjes in handen

Ondanks dat Ictivity en Van der Velden de cloudreis zijn gestart en Ictivity managed services partner werd, houdt de ICT-afdeling van het rioleringsbedrijf zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen. “We kunnen veel zelf en willen dat ook blijven doen”, licht Twan toe. “Maar alles wat specialistisch is, zoals cruciale inrichtingszaken, laten we door specialisten opzetten. Dat is natuurlijk waar Ictivity’s kracht ligt.” De migratie en inrichting van de servers in de Azure cloud heeft Ictivity daarom opgepakt, evenals de inrichting van het Omnia portaal en het opbouwen van nieuwe werkplekken in Microsoft Intune met Teams en SharePoint. “Hiervoor moest veel data van ons oude datacenter gemigreerd worden naar de nieuwe omgeving”, vertelt Twan. “Ook daar heeft Ictivity bij ondersteund. Datzelfde geldt voor aanpassingen in onze connectiviteit. Wifi, firewalls, switches: alles hebben we samen vervangen.”

Persoonlijk uitleggen

Al met al resulteerde dit in aanzienlijke veranderingen voor de kantoormedewerkers van het bedrijf. “Ik zag dat er daarom iets extra’s nodig zou zijn om onze collega’s hierin mee te nemen”, vertelt Twan. “Daarom hebben we samen met Ictivity voor onze medewerkers op kantoor een adoptie- en trainingstraject ontwikkeld.” Dit trainingsprogramma werd verankerd in Ictivity’s KennisHub in het Omnia portaal. Bovendien zijn Twan en zijn team persoonlijk langs alle zeventien vestigingen gegaan. “We wilden onze collega’s persoonlijk vertellen wat er ging gebeuren en vooral waarom, zodat het goed kon landen. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het een succesvol traject was.”

Nieuwe jas

Geheel in lijn met Twans en Ictivity’s gebruikersvisie heeft de nieuwe IT-omgeving nu een jaar later zijn vruchten afgeworpen voor kantoormedewerkers. “Zij beschikken nu over een moderne en fijnere werkplek dan waar ze voorheen mee werkten. Daarmee hebben we ook systeemsnelheid ingewonnen, waar we vroeger weleens problemen mee hadden.” Ook op het gebied van infrastructuur heeft Van der Velden met Ictivity een grote stap gezet. “De achterstand die we hadden opgelopen in onze infrastructuur, hebben we om weten te zetten naar een voorsprong”, licht Twan toe. “Hierdoor is de continuïteit van onze dienstverlening gewaarborgd. Over ICT-zaken die we niet zelf kunnen of willen oplossen, kunnen we nu snel schakelen met Ictivity.” Met andere woorden: het was een goede zet om de oude omgeving down the drain te spoelen. “We zitten in een nieuwe jas, die veel fijner voelt en makkelijker te beheren én op- en af te schalen is. Dit stelt ons beter in staat om in te spelen op de wensen van onze klanten of ze te verrassen met nieuwe diensten. Dat is voor ons heel belangrijk.”

We zijn nu veel beter in staat in te spelen op de wensen van onze klanten of om ze te verrassen met nieuwe diensten. – Twan van de Westerlo, ICT-directeur bij Van der Velden

Toekomst voorspellen

Verdere innovatie staat bij het rioleringsbedrijf hoog op de agenda. “We willen de volgende stap zetten naar het implementeren van nieuwe ontwikkelingen zoals algoritmes en AI-toepassingen”, vertelt Twan. “Onze toekomstvisie is om rioleringsproblemen bij klanten vooraf te zien aankomen. Dat we niet ad hoc oplossen, maar vooruitkijken naar het totaalplaatje en problemen voorkomen. Daarom zijn we eerder al met business intelligence aan de slag gegaan, maar in dit voorspellende karakter kan AI een grote rol spelen.” Daar wil Twan de komende tijd met Ictivity over sparren. “Ik denk dat er op het gebied van AI veel te halen is. Ondanks de voorzichtigheid die er nog bij geboden is, willen we AI omarmen en toepassen in onze werkzaamheden. Dat is een kant waar ik Ictivity bij wil betrekken. Zodat we onze belofte ‘Van der Velden gaat verder’ nog verder kunnen versterken met innovatieve technieken.”